Kjøttfri mandag i SIOs kantiner

På globalt nivå forurenser kjøttindustrien mer enn all transport til sammen og er derfor et vesentlig bidrag til de pågående klimaendringene (Kilde: The Food and Agriculture Organization of the UN). Derfor bør gjennomsnittlig kjøttkonsum hos hver enkelt innbygger i Norge reduseres betraktelig. For å oppnå dette, må serveringssteder være bevisst sine vegetartilbud. Å innføre fullstendig kjøttfrie SiO-kantiner på mandager vil vise at Samskipnaden er ambisiøs når det kommer til miljøvern. En slik kjøttfri dag vil også være en anledning til å skape bevissthet hos studenter og ansatte på Samskipnadens utdanningsinstitusjoner rundt miljøpåvirkningen til kjøttindustrien og fordelene ved å redusere eget kjøttforbruk.

Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo mener at:

• SiO-kantinene burde utrede og implementere en kjøttfri dag hver uke i sine kantiner.
  • Implementeringen av en kjøttfri dag bør sammenfalle med en kampanje i samarbeid med Velferdstinget i Oslo og Akershus og andre relevante aktører om kjøttproduksjon og fordelene ved å redusere sitt eget kjøttforbruk.
  • SiO-kantinene bør redusere prisen på kjøttfrie retter slik at disse alternativene alltid er økonomisk fordelaktig å velge.
  • SiO-kantinene bør tilby mer og tydelig merket vegansk mat.

Vedtatt av Studentparlamentet 19.11.20

Publisert 15. des. 2020 14:17 - Sist endret 15. des. 2020 14:17