Studentparlamentet krever en tydeligere miljøstrategi ved UiO

På siste møte i miljøkomiteen før jul ble SPP-punkt 9.10; «UiO skal utnytte takarealet på campus bedre, for eksempel til grønne tak, solcellepanel eller takterrasser med hager og skybar.» drøftet, hvor vi så på det som en av flere mulige krav/tiltak studentene kan fremme overfor ledelsen. Miljøsjef i Eiendomsavdelingen Jorulf Silde stilte seg positiv til en bedre utnyttelse av takarealene og la til at det inntil nå i liten grad har vært et tema blant ledelsen. Eiendomsavdelingen la nylig fram en miljøstrategi med mål om å «etablere en plan for aktive tak»  innen 2020 og miljøkomiteen synes det er på sin plass at studentparlamentet engasjerer seg for å få en fortgang på denne prosessen. Miljøkomiteen ønsker derfor å gi Arbeidsutvalget (AU) et tydeligere mandat for å fremme dette overfor ledelsen.

I lys av vårt punkt i Studentpolitisk plattform om UiO som nullutslippinstitusjon innen 2030 vil vi også anmode UiO om å utarbeide en masterplan for hvordan UiO kan bli et klimanøytralt universitet, tilsvarende masterplanen for eiendom - Rom for et fremragende, grønt universitet - og masterplanen for IT hvis arbeid er i oppstartsfasen. Studentparlamentets undersøkelser av denne typen miljøarbeid viser at selv om eiendomsavdelingen tar en del ansvar for institusjonen som helhet, er det en gjennomgående utfordring at det resterende ansvaret er utydelig fordelt mellom de ulike enhetsnivåene (sentraladministrasjon, fakultet og institutt). Derfor ønsker vi at masterplanen for et klimanøytralt UiO både skal nedfelle en god strategi, og en tydelig ansvarsfordeling. Vi mener også at hvert fakultet bør utpeke én person som har hovedansvar for grønt miljøarbeid.

Vedtak:

• Det må utredes en plan for hvilke muligheter som finnes for bedre takutnyttelse ved nybygg og under rehabilitering av eksisterende bygninger[1]
  • UiO sentralt må utarbeide en masterplan for grønt miljøarbeid.
  • UiO sentralt, fakultetene og eiendomsavdelingen må seg imellom utarbeide en klar og tydelig arbeidsfordeling for å gjennomføre sin miljøstrategi.
  • Ved hvert fakultet må det være en ansatt som har ansvar for miljø og bærekraft som en del av sine arbeidsoppgaver.
Publisert 17. apr. 2018 14:56 - Sist endret 17. apr. 2018 14:56