Ja til en bedre toalettløsning

Det er et problem at flere av dørene på toalettene på UiO har dører som svinger innover, fordi det fører til at det er vanskelig å komme seg inn på toalettene. På grunn av innover-dørene må personlige eiendeler som sekker og jakker legges utenfor toalettet, noe som gjør at Studentparlamentets tidligere gjennomslag om knagger på alle toalettene ikke blir ivaretatt. I noen tilfeller må studentene stå på klosettet for å komme seg ut av båsene nettopp fordi innover-dørene skaper plassmangel. Vi har flere bekymringer vedrørende dette.

Universitetet i Oslo skal være et universitet for alle. Slik doene er satt opp i dag, er de langt fra universelt utformet. Universitets toaletter skal ikke være så trange at studenter tvinges til å bruke de noe større handicap-toalettene. At dørene slår utover kan i tillegg være med på å lette trykket på handicap-toalettene som per nå brukes av mange andre enn de toalettene i utgangspunktet er forbeholdt.

Et annet viktig moment er brannsikkerhet. Når det er såpass store problemer med å komme seg inn, og ut, av båsene ved vanlig bruk kan dette føre til problemer i en eventuell brann- og evakueringssituasjon. Det er viktig at universitetet har gode HMS-rutiner, og dagens løsning ivaretar ikke dette.

Studentparlamentet ved UiO krever:

• at alle dørene på toalettene skal ha slagretning utover, der det er mulig.
Publisert 13. okt. 2017 12:51 - Sist endret 13. okt. 2017 12:51