Resolusjon om studentenes særstilling i samfunnet

AU ønsker å adressere studentenes unike posisjon i samfunnet, spesielt med tanke på handlingsplanpunkt nummer 9, som fokuserer på Studentparlamentets synlighet og aksjonistisk arbeid for studentrettigheter. Vi erkjenner at studentenes særstilling i dagens samfunn er underdebattert, og ønsker å kaste lys over dette gjennom følgende resolusjon:

Bakgrunn:

Studentenes økonomiske utfordringer er et nøkkeltema, og debatten har hovedsakelig dreid seg om størrelsen på studiestøtten. Det er på tide å utvide denne debatten og vurdere studentenes særstilling i samfunnet, spesielt i lys av andre yrkesgruppers økonomiske kompensasjon for tilsvarende innsats.

Ifølge SSB bruker studentene i snitt 50 timer på studier og jobb. Likevel er studiene regnet ut til å skulle være en fulltidsjobb, og for de som ikke jobber tilsvarer den nærmere i overkant av 39 timer i uka. For dette får studentene en studiestøtte på 137 907 kroner årlig. Dette tilsvarer i snitt 12 537 i måneden når man regner med storstipendet. Av dette må man tilbakebetale 60 % når man er ferdig å studere, 7 522 kroner. Altså «får» man faktisk bare 5 015 kroner i måneden.

For å sammenligne hele den årlige studiestøtten med Norges fattigdomsgrense som lå på 251 600 kroner i 2021. Studenter som til sammen får 137 907 kroner i året ligger over 113 000 kroner under fattigdomsgrensa.

Måten studiefinansieringen er lagt opp på er uholdbar. Studenter blir karakterisert som midlertidig fattige, og har derfor mye mindre kontinuitet i kampen for en mer rettferdig ordning. Vi i studentparlamentet må ta opp kampen for å endre dette.

Formål:

Denne resolusjonen tar sikte på å øke bevisstheten rundt studentenes rolle som samfunnsbyggere og deres rett til økonomisk anerkjennelse for denne innsatsen. Vi ønsker å utfordre tanken om at lån er den eneste veien ut av økonomiske vanskeligheter for studenter.

Studentparlamentet mener at:

• Studentene er universitetets største ressurser: Studentene bidrar betydelig til universitetets samfunnsrolle, og deres innsats bør bli anerkjent økonomisk.
  • Studentfinansieringen må revurderes: Vi mener at dagens studentfinansieringssystem må gjennomgås for å sikre at det møter studentenes reelle økonomiske behov. Dette innebærer å utfordre tanken om at studenter skal være avhengige av jobb ved siden av studiene.
  • Studentenes sammenlagte arbeidsmengde skal frontes som et urettferdig resultat av dagens finansieringsordning.

Studentparlamentet forplikter seg til å arbeide for å synliggjøre studentenes særstilling og å presse på for endringer i studentfinansieringssystemet for å sikre at studenter får økonomisk anerkjennelse for sin innsats.

Vedtatt av Studentparlamentet 23.11.23

Publisert 27. nov. 2023 10:17 - Sist endret 27. nov. 2023 10:18