Et antirasistisk UiO

Studentparlamentet mener at vi lever i et samfunn med systematisk rasisme. Dette systemet gjennomsyrer alle samfunnslag, dessverre også universitetet. Vi vil gjerne minne dere på vaktmestersaken tidligere i år. Det var en hendelse som kastet et urovekkende lys over realitetene vi står overfor når det gjelder rasisme på vårt eget universitet. Som påminnelse var en vaktmester utsatt for rasistiske utsagn av universitetet ansatte. Da vedkommende valgte å varsle, følte han på at han ble sterkt utfryst fra universitetet. Dette er dessverre ikke bare enkeltskjebner, men et symptom på en dypere utfordring vi må adressere.

Studentparlamentet ønsker å forplikte UiO til handling. Vi forplikter oss til å gjøre UiO til et sted hvor slike hendelser ikke bare fordømmes, men hvor det blir klart at slike handlinger ikke hører hjemme. Å være antirasistisk handler ikke om å være politisk korrekt; det handler om å være rettferdig, inkluderende og respektfull.

Et antirasistisk UiO bør ikke bare være et mål, men en forpliktelse til handling. Vi må skape et miljø der hver stemme blir hørt, uansett bakgrunn, og der slike alvorlige varslinger blir møtt med rettferdighet og støtte, ikke utestengelse.

Vaktmestersaken er dessverre bare et symptom av en større sykdom. Nemlig at diskrimineringssaker ikke blir tatt på alvor av universitet. Diskriminering i alle former har ingen plass ved vårt universitet. Vi må møte enhver utfordring knyttet til diskriminering med åpne øyne og handle med besluttsomhet. Vi skal være et universitet som ikke bare snakker om likeverd, men praktiserer det hver dag.

• UiO må sikre at det blir anstendig oppfølging av diskrimineringssaker. Og at de utsatte i slike tilfeller ikke blir sanksjonert for sine uttalelser.
  • UiO skal gjøre det enklere å melde om diskrimineringssaker av rasistisk karakter.
  • UiO må bli tydeligere til å informere ansatte og studenter om hvordan de kan melde inn diskrimineringssaker av rasistisk karakter, samt informere om hvordan politianmelde videre.
  • UiO må ha klare regler på hva som er rasistisk, og derunder klar opplæring av alle ansatte, samt nyansatte.

Vedtatt av Studentparlamentet 23.11.23

Publisert 27. nov. 2023 10:14 - Sist endret 27. nov. 2023 10:18