UiO skal jobbe for barns rettigheter

På UiO utdannes mange studenter som i fremtiden skal jobbe med barn. FNs barnekonvensjon slår fast at alle barn har grunnleggende rettigheter når det fattes avgjørelser som berører dem. Barnekonvensjonen beskriver også barns prosessrettigheter, det vil si framgangsmåten for hvordan avgjørelser som berører dem skal fattes. Voksne som arbeider med barn skal ivareta disse hensynene: at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn, at barn har rett til å uttale seg fritt om forhold som berører dem og rett på informasjon om dette, og at barnet har rett til privatliv.

Barns grunnleggende rettigheter etter FNs barnekonvensjon må brukes aktivt i opplæringen av studenter i relevante studieløp, for å gi studentene god kompetanse på hvordan sikre barns rettigheter i praksis. De som utdannes til å yrker der de er i kontakt med barn må gis et bredt kunnskapsgrunnlag slik at de har god forutsetning for å sikre at barns rettigheter blir fulgt.

Studentparlamentet mener at:

• UiO skal vektlegge barns grunnleggende rettigheter etter FNs barnekonvensjon i studieretninger som utdanner studenter til å jobbe med barn.

Vedtatt av Studentparlamentet 27.10.22

Publisert 13. nov. 2023 11:53 - Sist endret 13. nov. 2023 11:53