Studentparlamentet støtter klimastreiken!

Klimaendringene er vår tids største utfordring, og en samlet forskningsverden peker på katastrofale konsekvenser dersom vi ikke klarer å holde oppvarmingen under 1,5o C. FNs klimapanel, IPCC, sier vi må redusere utslippene med 45 % innen 2030, basert på 2010-nivå for å nå dette målet. På tross av dette fortsetter utslippene av klimagasser å øke.

For å rette oppmerksomhet på problemet har 16 år gamle Greta Thunberg denne høsten inspirert en hel verden gjennom hennes skolestreik for klimaet. Siden hun satte seg ned foran den svenske Riksdagen før valget i fjor, har tusenvis av skoleelever i en rekke land fulgt hennes eksempel.

Fridays for Future har startet opp igjen høsten 2021, studentparlamentet støtter studentstreiker foran Stortinget på fredager.

Studentparlamentet er lei av politikere som ikke handler, på tross av klare advarsler fra verdens klimaforskere. Fredagsstreikene er en viktig stemme i norsk offentlighet, og støttes av Studentparlamentet ved UiO.

Studentparlamentet ved UiO

• støtter studiestreik for klima og oppfordrer studenter og ansatte til å delta på

klimademonstrasjoner.

• krever at UiO skal være fleksible rundt obligatorisk aktivitet for å legge til rette for at

studenter kan delta på klimastreik.

• vil selv være med å mobilisere til klimastreik der det er aktuelt, gjennom sosiale medier og eventuelle andre tiltak

Vedtatt av Studentparlamentet 27.10.22

Publisert 13. nov. 2023 11:52 - Sist endret 13. nov. 2023 11:52