Bedre evaluering av utveksling

Flere studenter har erfart at behandlingstiden for endelig godkjenning av studiepoeng tatt under utvekslingsopphold er for lang. Dette kan i ytterste konsekvens føre til forsinkelser i studieløp eller tap av rett på støtte fra Lånekassen. Omfanget av problemet er imidlertid ukjent.

Samtidig blir ikke studenter som har vært på utveksling invitert til å melde tilbake om hvordan prosessen rundt utveksling har vært. Dermed vet man også lite om hvordan det kan bli enklere for studenter å utveksle.

Av disse grunnene ser vi på det som gunstig å invitere studenter som har vært på utveksling til å svare på to evalueringsundersøkelser etter endt utvekslingsopphold.

Studenten får invitasjon til å svare på den første undersøkelsen kort tid etter at hen er tilbake fra utveksling for å fange opp studentens opplevelse av prosessen fra søknad først sendes til UiO frem til hjemkomst. Den andre undersøkelsen gjennomføres et halvt år etter avsluttet utvekslingsopphold og skal fange opp hvorvidt all saksbehandling er avsluttet og hvordan saksbehandlingen har opplevdes for studenten.

Studentparlamentet ved UiO mener at UiO må innføre et evalueringssystem for utveksling, gjerne som skissert ovenfor.

Vedtatt av Studentparlamentet 25.11.21

Publisert 14. des. 2021 14:56 - Sist endret 14. des. 2021 14:56