Markedshage til studentene, et steg videre for UiOs grønne strategi

For å styrke UiOs omstilling på vei til å bli en bærekraftig institusjon må arealer som i dag benyttes til gressplen kunne anvendes av studentene for å dyrke mat og øke biodiversiteten på området. Initiativ ved å bruke taket på Nils Henrik Abels hus til markedshage har hatt suksess, denne utviklingen må styrkes ved å gi tilgang til flere og større arealer slik at alle som ønsker har mulighet til å delta. For at studentene skal kunne gjennomføre dette må gressplenarealet nord-vest for Sophus Bugges hus kunne anvendes til nevnte formål.

Studentparlamentet vil at UiO skal sørge for følgende

• Gressplenen nord-vest for Sophus Bugges hus må gjøres tilgjengelig for studentene slik at det kan etableres en markedshage for matproduksjon med tilhørende eng for å øke biodiversiteten på universitetets areal.
Arealet som er merket blir foreslått endret til markedshage som disponeres av studentene

Vedtatt av Studentparlamentet 28.01.21

Publisert 12. feb. 2021 09:53 - Sist endret 19. des. 2023 11:08