Forsikring til alle studenter

Studentparlamentet i Oslo krever forsikring for alle studenter.

Studentparlamentet i Oslo er kjent med at studenter i dag mangler tilfredsstillende forsikringsdekning ved ulykke / sykdom som oppstår i undervisningssituasjonen, for eksempel ved arbeid i laboratorium. Studenter har i dag ikke rett til yrkesskadeforsikring som vanlige arbeidstagere har. Studenter er heller ikke ulykkesforsikret som elever i norsk skole er. Studenter vil derfor ende opp med kun uførepensjon, som for unge under 26 år er litt over vanlig minstepensjon, dersom de blir syke eller skader seg i studiene.

Studentparlamentet i Oslo krever:

• At alle studenter skal ha rett til yrkesskadeforsikring, som dekker tap av fremtidig inntekt ved studierelaterte skader og sykdommer.
  • At staten sørger for at alle studenter også er ulykkesforsikret.

Vedtatt av Studentparlamentet 19.11.20

Publisert 15. des. 2020 14:15 - Sist endret 15. des. 2020 14:15