1,5 G til studentene

For å ivareta og sikre fremtidens heltidsstudent samt sikre at alle uavhengig av økonomisk bakgrunn skal ha muligheten til høyere utdanning må studiestøtten økes. Et klart og tydelig krav må fremmes fra studentenes side om vi skal kunne ha en studiestøtte som det er mulig å leve av. 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (1,5 G tilsvarer 152 027 kr i 2020) vil sikre alle en mulighet til å studere og dekke de grunnleggende utgiftene som må dekkes i løpet av studietiden. Ved å låse studiestøtten til grunnbeløpet i folketrygden vil støtten justeres årlig i samsvar med lønnsveksten. For å sikre at lånebelastningen etter fullført studie ikke hindrer studentene videre i livet må det også sørges for at 75 % av studiestøtten skal utbetales som stipend. Slik kan vi sikre den økonomiske fremtiden til studentene. Studentparlamentet ved UiO må også gå i front og oppfordre andre studentparlament i Norge om å arbeide for samme mål.

Studentparlamentet skal arbeide for

• Heltidsstudentene skal ha utbetalt studiestøtte tilsvarende 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (1,5 G) årlig
  • 75 % av studiestøtten skal være utbetalt som stipend
  • Studentparlamentet ved UiO må oppfordre andre studentparlament i Norge om å kjempe for samme mål