Resultatet fra studentvalget 2024 er klart!

“Vi er utrolig glade for en økning i deltakelsen i Studentvalget. Det har blitt lagt ned en enorm innsats for å fremme Studentvalget og studentdemokratiet. Vi er fornøyde med hvor synlig vi har vært både på campusene og på sosiale medier, nå i valget og gjennom hele året.”, skriver leder av Studentparlamentet, Elisabeth Hoksmo Olsen.

Hver vår avholder Studentparlamentet ved UiO sitt valg. Da kan studenter velge sine representanter for det kommende året. Årets valg åpnet midnatt 18. april, og ble avsluttet 24. april klokken 14:00. I år avga 2928 studenter sin stemme i valget, som gir en oppslutning på 12,59 %. I 2023 var oppslutningen i valget 11,68%, som gir en oppgang på 0,91 prosentpoeng.

Resultatet av valget ble som følger:

REALISTEN: 8,88 % og 2 mandater.

LIBERAL LISTE: 12,87 % og 3 mandater.

PROFESJONSLISTEN: 15,89 % og 4 mandater.

A-LISTA: 17,47 % og 5 mandater.

GRØNN LISTE: 17,47 % og 5 mandater.

VENSTREALLIANSEN: 27,42 % og 7 mandater.

“Vi er utrolig glade for en økning i deltakelsen i Studentvalget. Det har blitt lagt ned en enorm innsats for å fremme Studentvalget og studentdemokratiet. Vi er fornøyde med hvor synlig vi har vært både på campusene og på sosiale medier, nå i valget og gjennom hele året. Oppslutningen i år viser at vi er på riktig vei. I fjor snudde vi trenden med en stadig lavere valgoppslutning. Denne trenden har vi fortsatt i år, med en betydelig økning i oppslutning, som vi er virkelig glade for. Vi skal likevel ikke si oss fornøyd helt enda. Det er dessverre fortsatt mange studenter som ikke stemmer ved valget. Her har vi en jobb å gjøre! Vi må fortsette arbeidet vårt med å være synlig på flere campus, nå ut til internasjonale studenter og vise den jevne student hvorfor studentpolitikk er viktig.

Det siste året har vi jobbet sammen med UiO for å sikre opplæring for tillitsvalgte, og ellers bedre vilkår. Det er bra at UiO erkjenner sitt ansvar for at studentene har kunnskap om at de kan påvirke. Et levende og effektivt studentdemokrati er avhengig av at studentene deltar og at de opplever at engasjementet deres fører til faktiske resultater.

Vi er fortsatt ikke i mål. Selv om studentene er involvert i mange prosesser, utestenges vi også fra fora der beslutninger tas. Studentparlamentet har jobbet mye for at UiO skal bygge en kultur som sikrer studentene reell medvirkning. Dette tror vi er arbeid som vil fortsette å være viktig for Studentparlamentet i årene framover. Mange studenter er heller ikke kjent med muligheten og retten de har til å påvirke. UiO har et ansvar for å nå ut til studentene sine med dette budskapet. Vi setter pris på samarbeidet vi har hatt i år, og håper på at vi sammen når enda bredere ut neste år.”, skriver leder av Studentparlamentet, Elisabeth Hoksmo Olsen

Elisabeth Hoksmo Olsen kan kontaktes for kommentarer på telefon 99 40 50 79 eller e.h.olsen@sp.uio.n

Publisert 24. apr. 2024 17:20 - Sist endret 8. mai 2024 09:37