Pressemelding fra Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo

Studentparlamentet ved UiO vedtok den 24. november 2023 en resolusjon om at Norge skulle anerkjenne Palestina som stat. I forbindelse med dette vedtaket hengte SPUiO opp et banner med teksten «Fritt Palestina» fra den øvre balkongen på Villa Eika, der SPAU og administrasjonen har sine kontorlokaler.

Da vi kom på jobb den 14. mars var banneret blitt klippet ned og stjålet fra utsiden av Villa Eika. SPAU synes det er trist at vedtatt politiske budskap blir angrepet på en slik udemokratisk måte. Dette er ikke en kultur vi ønsker på campus, eller i samfunnet for øvrig. Tyveriet er anmeldt til politiet og saken sees på som alvorlig.

Vi har nå erstattet banneret og hengt opp et nytt med samme budskap, et budskap som er en legitim politisk ytring vedtatt av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo. Vi ønsker debatt og dialog velkommen, men det er en nødvendighet at våre politiske standpunkt blir respektert og at materiale vi velger å henge opp får være i fred.

Publisert 22. mars 2024 14:09 - Sist endret 22. mars 2024 18:17