Resultatet fra studentvalget 2022 er klart

"For første gang på tre år har vi hatt gleden av å kunne snakke med hundrevis av studenter, og mange har lært mer om studentdemokratiet og hvor viktig deres stemme er." skriver leder Jørgen Hammer Skogan.

Valgresultatet for studentvalget 2022

Hver vår avholder Studentparlamentet ved UiO sitt valg. Da kan studenter velge sine representanter for det kommende året. Årets valg åpnet midnatt 28. april, og ble avsluttet 5. mai klokken 14:00. I år avga 2 562 studenter sin stemme i valget, som gir en oppslutning på 10,21 %. I 2020 var oppslutningen i valget 10,54 %, som gir en nedgang på 0,33 prosentpoeng.

Resultatet av valget ble som følger:

VENSTREALLIANSEN: 26,48 % og 7 mandater
GRØNN LISTE: 16,78 % og 5 mandater
LIBERAL LISTE: 13,22 % og 4 mandater
MODERAT LISTE: 12,24 % og 3 mandater
A-LISTA: 11,35 % og 3 mandater
REALIST LISTA: 11,27 % og 3 mandater
HENKE OG THOM LISTA: 8,66 % og 2 mandater

For første gang på tre år har vi hatt gleden av å kunne snakke med hundrevis av studenter, og mange har lært mer om studentdemokratiet og hvor viktig deres stemme er. Det arbeidet som er gjort i denne valgkampen for å vise fram studentdemokratiet og gjennomslagene våre, bygger vi videre på i valgene i årene som kommer. På tross av at vi endelig har kunnet drive fysisk valgkamp igjen, merker vi fortsatt koronaeffekten. To år med studier på skjerm, der studenter ikke har hatt muligheten til å være på campus og bygge tilhørighet til universitetet, har en langvarig effekt. Det tar tid å komme seg etter pandemien, men vi skal fortsette å bygge demokratiet vårt videre.

Til slutt vil vi takke listene, studentutvalgene, og alle andre som har bistått i gjennomføringen av dette valget.

Jørgen Hammer Skogan kan kontaktes for kommentarer på telefon 47 30 24 23 eller j.h.skogan@sp.uio.no.

Publisert 5. mai 2022 17:14 - Sist endret 19. des. 2023 11:08